Saturday, July 17, 2010

salam permulaan & pengenalan

Salam perkenalan bagi sesiapa yang mengujungi dan membaca blog ini, blog ini hanyalah menerbitkan secara ringkas artikel-artikel mengenai dunia penanaman dan pertanian di malaysia. Ianya bukanlah bahan rujukan yang lengkap bagi sesiapa yang inginkan maklumat-maklumat penuh mengenai dunia pertanian, apa yang di paparkan hanyalah risalah atau artikel pendek yang saya ketahui melalui pengalaman, pelajaran, pengkajian dan pemerhatian saya dalam dunia pertanian.

Pertanian merupakan salah satu sumber penjana ekonomi bagi kebanyakan negara tidak terkecuali negara kita Malaysia, namun sehingga kini masih ramai petani-petani yang leka dan tidak mengambil berat perihal tanaman dan pertanian yang boleh dijalankan secara kormesial. jika hendak di bandingkan di negara-negara luar pertanian ini merupakan salah satu sumber dan jalan untuk memajukan diri dari segi ekonomi keluarga dan menjadi salah satu perniagaan yang boleh membawa keuntungan yang berlipat ganda sekiranya kena pada cara yang dijalankan.

Jadi saya harap dan berdoa semoga bidang pertanian ini akan menjadi salah satu sumber untuk kita dan semua petani-petani yang sedia ada untuk menjadikan ia sebagai satu sumber yang boleh dijadikan perniagaan dan perusahaan yang akan berterusan sehingga ke anak cucu kita akan datang, dan dapat memajukan ekonomi negara ke satu tahap yang boleh dibanggakan.


No comments:

Post a Comment